5/5 - (1 امتیاز)

اگر از یک گوشی یا تبلت اندرویدی استفاده می‌کنید و یا تلویزیون هوشمند اندرویدی و یا اندروید باکس و امثال این دستگاه‌ها که همه به نوعی از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند؛ امکان دارد که با خطای SD Card Is Blank Or Has an Unsupported File System روبرو شوید.

“SD Card Is Blank Or Has an Unsupported File System”

خطای کارت حافظه که آن را SD Card Blank می‌نامیم.

این خطا به این معناست که کارت حافظه SD شما به حالت غیرقابل خواندن یا unreadable درآمده و دیگر به تمام عکس‌ها و ویدیوها و اطلاعات روی آن دیگر دسترسی ندارید. اما این موضوع به این معنا نیست که اطلاعات شما برای همیشه از بین رفته‌اند. در حقیقت راه‌های مختلفی برای بازیابی اطلاعات کارت حافظه که به این وضعیت درآمده وجود دارد که آن را ریکاوری Blank SD Card می‌نامیم. در این مقاله به دلایل به وجود آمدن چنین خطایی می‌پردازیم و آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توان مموری کارت Blank را ریکاوری کرد.

ارور sd card is blank

خطای “SD Card Is Blank Or Has an Unsupported File System” به چه دلیلی ایجاد می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارند که منجر به خطای SD card blank می‌شوند. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فایل سیستم‌های خام خراب یا همان  corrupt RAW file systems
  • بدسکتورها
  • آسیب‌های منطقی یا logical damage
  • آلودگی توسط ویروس‌ها
  • استفاده نادرست از کارت حافظه (مثل Safely Remove نکردن هنگام جدا کردن از دستگاه)
بخوانید  رفع مشکل Permission ویندوز

اگر بخواهیم دلایل بالا را به صورت مثال برای شما ذکر کنیم تا کاربران غیرفنی نیز متوجه موضوع شوند؛ می‌توانیم موارد زیر را مثال بزنیم:

  • کارت حافظه SD card بدون خاموش کردن گوشی موبایل از آن ناگهانی جدا شود.
  • مانت کردن (mount) کارت حافظه روی یک کامپیوتر ناامن
  • کارت حافظه را از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگری ببرید. به طور مثال از iOS اپل به اندروید یا ویندوز (چون هر سیستم عاملی، فایل سیستم مخصوص خود را دارد و با دیگری سازگار نیست)
  • کارت حافطه از کامپیوتر بدون استفاده از ابزار “Safely remove hardware” ویندوز و به صورت ناگهانی جدا شده باشد.

ارور sd card is blank

فهرست کارهایی که باید برای عیب‌یابی (troubleshoots) قبل از اقدام به ریکاوری بکنید:

قبل از آن‌که بخواهیم عملیات ریکاوری را آغاز کنیم؛ بهترست که فهرست عییب‌یابی troubleshoots زیر را چک کرده تا شاید اصلا نیازی به ریکاوری نباشد؛ گاهی اوقات اشکالات بر اثر اشتباهات ما هستند:

  • دستگاه خود را ریست یا ریبوت Reboot کنید: خیلی اوقات مشکلات به وجود آمده با یک بار ریست یا ریبوت برطرف می‌شوند. به خصوص دستگاه‌های اندرویدی به این علت که خیلی دیر به دیر ریبوت می‌شوند ممکن‌ست دچار باگ‌های غیرمنتظره‌ای شوند. یک بار ریست و ریبوت کردن تکلیف شما را مشخص می‌کند که اشکال به وجود آمده باگ لحظه‌ای بوده و یا مشکل اساسی است.
  • کارت حافظه را جدا کرده و دوباره جا بزنید: یک بار جدا کردن و متصل کردن کارت حافظه می‌تواند به شما نشان دهد که آیا واقعن کارت حافظه Blank شده و یا تنها یک باگ لحظه‌ای بوده.
  • کارت حافظه خود را به دستگاه‌های دیگر متصل و روی آنها نیز امتحان کرده و ببینید که آیا مشکل هنوز وجود دارد یا خیر.
بخوانید  رفع مشکل Permission ویندوز

در صورتی که هیچ یک از موارد بالا تغییری در وضعیت ایجاد نکرد و مشکل همچنان پابرجا بود؛‌ بنابراین بایستی به دنبال رفع خطا برویم.

روش‌های رفع خطای SD Card Is Blank Or Has an Unsupported File System

روش‌های رفع خطای SD Card Is Blank Or Has an Unsupported File System

برای رفع خطر بایستی یکی از نرم‌افزارهای ریکاوری معرفی شده در مقاله‌ی برترین نرم افزار ریکاوری هارد وبلاگ کلینیک هارد ایران را نصب کرده و اجرا کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  • برنامه را باز کرده و برای اسکن درایو اس دی کارت خود را مشخص کنید و از برنامه بخواهید آن را اسکن کند.
  • پس از درخواست اسکن کارت حافظه؛ احتمال دارد که برنامه جزییات اسکن را از شما بپرسد. پیشنهاد ما این است که اسکن کامل و سکتور و سکتور یا بایت به بایت را انتخاب کنید.
  • البته پیشنهاد حرفه‌ای‌تر ما این است که ابتدا با یک برنامه از کارت حافظه‌ی خود ایمیج “سکتور به سکتور” و یا “بایت به بایت” (Byte-to-Byte) بگیرید. سپس عملیات ریکاوری را روی این ایمیج انجام دهید. اتفاق افتاده که کنترلر کارت حافظه پس از چندین بار اقدام به ریکاوری سوخته باشد؛ بنابراین برای ریسک از دست ندادن اطلاعات بهترین کار این است که اول یک ایمیج “سکتور به سکتور” و یا “بایت به بایت” از کارت حافظه تهیه کنید و سپس روی آن عملیات ریکاوری را انجام دهید.
  • پس از آن که عملیات ریکاوری به نتیجه رسید و فایل‌های مورد نظرتان را در یک هارد دیسک مطمئن بکاپ گرفتید؛ و مطمئن هستید دیگر نیازی به عملیات ریکاوری بر روی کارت حافظه نیست؛ می‌توانید یک بار کارت حافظه را فرمت کنید. در 80٪ اوقات کارت‌های حافظه Blank شده با یک بار فرمت کردن درست خواهند شد و دوباره قابل استفاده خواهند بود. اما در مواردی هم بوده که آسیب به کنترلر وارد شده و کارت حافظه پس از فرمت کردن هم قابل استفاده نیست و یا حتی قابل فرمت کردن هم نبوده. در حقیقت با یک بار فرمت کردن متوجه این موضوع خواهید شد.
بخوانید  رفع مشکل Permission ویندوز

ممکن است برای شما این سوال به وجود آمده باشد که آیا اگر کنترلر کارت حافظه آسیب دیده باشد؛ امکان بازیابی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این است که باید کارت حافظه را به مرکز بازیابی اطلاعات هارد ایران ارسال کنید تا کارت حافظه‌ی شما بررسی شود. ما برخی کنترلر‌های کارت حافظه را داریم و می‌توانیم با جراحی کارت حافظه اطلاعات چیپ ناند فلش را برداشت کنیم. اما مشکل این است که به خاطر تنوع زیاد کنترلرها ممکن نیست همه‌ی آنها را داشته باشیم.

امیدواریم که مشکل شما قابل به این شکل قابل حل بوده ولی اگر به این روش نتوانستید اطلاعات خود را ریکاوری کنید؛ با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات شما را بازیابی کنند.

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *