3/5 - (2 امتیاز)

سوختن و خرابی برد هارد دیسک یکی از شایع‌ترین علل از کار افتادن هارد و از دست رفتن اطلاعات روی هارد دیسک است. برد هارد یا همان PCB هارد دیسک مهم‌ترین قطعه‌ی الکترونیکی یک هارد است که کنترل اجزای مکانیکی هارد نیز توسط آن صورت می‌گیرد. PCB مخفف “printed circuit board” و به معنای “برد مدار چاپی” است. هر هارد دیسک از نوع خاصی از PCB‌ها بهره می‌گیرد و هر PCB نیز با نوع خاصی از فریم ویرها و کامپوننت‌های دیگر هارد ست می‌شود.

عکس نشانه‌های خرابی برد هارد دیسک (HDD PCB)
تصویر یک برد PCB هارد دیسک

از شایع‌ترین نشانه‌هایی که می‌توانند به علت سوختن و یا خرابی برد هارد ایجاد شوند:

  • هارد دیسک به طور کامل غیرپاسخگو (unresponsive) است و انگار که قفل کرده باشد.
  • بوی سوختن (قطعات الکترونیکی) از هارد دیسک به مشام می‌رسد.
  • هارد با سرعت بسیار پایینی لود (load) می‌شود.
  • اجرای برنامه‌ها و فایل‌های بزرگ زمان بسیار زیادی می‌برد.
  • هارد به سرعت به دمای بسیار بالا و غیر معمولی می‌رسد. (overheat شدن)
  • برق به هارد نمی‌رسد. (موتور هارد روشن نمی‌شود و هارد نسبت به اتصال جریان برق هیچ واکنشی ندارد.)
  • سیستم عامل، هارد دیسک را شناسایی می‌کند؛ ولی گزارش وضعیت نادرستی به شما ارائه می‌کند. برای مثال: ظرفیت هارد، اندازه‌ی پارتیشن‌ها و شِمای آنها را اشتباه نشان می‌دهد.
  • سیستم عامل دائم پیام خطای You Need to Format the Disk in Drive می‌دهد.
  • پیام‌های عجیب هنگام اجرای فایل‌ها داده می‌شود و سیستم قفل می کند.
بخوانید  آیا هارد دیسک خیس شده و آب‌خورده قابل بازیابی است؟

ساختار درونی هارد دیسک

هارد دیسک‌ها شامل صفحات چرخانی تختی هستند که روی آنها اطلاعات به شیوه‌ی مغناطیسی ذخیره می‌شوند که به این صفحات پلاتر هارد دیسک گفته می‌شود. این صفحات توسط یک موتور دورانی با سرعت بسیار بالایی دائم در حال چرخش هستند. برای نوشتن و خواندن اطلاعات بر روی این صفحات، یک بازویی الکترومغناطیسی هدهای خواندن و نوشتن را کنترل کرده و بر روی این پلاترهای در حال چرخش حرکت می‌دهد و آنها را به این صفحات نزدیک و دور می‌کند.

وظیفه برد هارد (HDD PCB) چیست؟

برد هارد دیسک یا همان PCB هارد در حقیقت وظیفه‌ی برقراری ارتباط قطعات مکانیکی و الکترومغناطیسی داخلی هارد را با کامپیوتر شما بر عهده دارد. تمام دستورهای مبنی بر خواندن یا نوشتن از طریق همین برد به بازویی الکترومغناطیسی و هدها منتقل می‌شود. تمام امور مرتبط با رمزگذاری و رمزگشایی (decoding و encoding) کدهای دستوری و ارتباط رایانه با هارد دیسک از طریق همین برد PCB انتقال پیدا می‌کند. در واقع برد PCB‌ حاوی میکروکنترلرهایی (microcontrollers) است که اجزای مکانیکی (moving arm) و موتور چرخان دیسک (spinning disk motor) و فعالیت‌های پردازش داده‌ها (data processing activity) را کنترل می‌کند.

در حقیقت PCB تمام اجزای هارد دیسک درایو شما را کنترل می‌کند. بنابراین گستره‌ی بزرگی از مشکلات در صورت خرابی آن اتفاق خواهد افتاد.

سوختن یا خرابی برد هارد (HDD PCB) چه آسیب‌هایی به اطلاعات شما می‌زند؟

خراب شدن یا سوختن برد PCB هارد دیسک‌ها این ویژگی را دارد که برخلاف شکستن و خرابی هد هارد درایو نمی‌تواند به اطلاعات شما آسیب چندانی بزند. در واقع با خراب شدن PCB هارد از کار افتاده ولی اطلاعات درون آن محفوظ بوده و می‌توان با تعمیر و یا تعویض برد PCB دوباره اقدام به برداشت اطلاعات از روی هارد دیسک کرد. در حالی که در صورت شکستن و خرابی هد هارد؛ احتمال آسیب دیدن اطلاعات شما بسیار بالا بوده؛ چرا که ممکن است خرابی هد منجر به کرش‌های فیزیکی بر روی پلاتر هارد دیسک شما شده باشد و پلاتر خط افتاده به معنی از دست رفتن دائمی اطلاعات شماست. البته این موضوع به این معنی نیست که نشانه‌های خرابی برد هارد را دست‌کم بگیرید و همچنان از یک هارد خراب استفاده کنید. دقت کنید که جدی نگرفتن نشانه‌های خرابی برد هارد دیسک و استفاده مکرر از آن می‌تواند منجر به نتایج غیر قابل انتظاری بشود.

بخوانید  تعمیر هارد هیتاچی HITACHI

هنگام مواجهه با نشانه‌های خرابی برد PCB هارد چه کار باید کرد؟

عاقلانه‌ترین کار این است که با یک مرکز متخصص تعمیر هارد دیسک مثل کلینیک هارد ایران تماس بگیرید. تعمیر و یا تعویض برد PCB و کامپوننت‌های خراب هارد دیسک تنها توسط متخصصین ماهر این رشته می‌تواند منجر به نتیجه‌ی مطلوب بشود. در صورتی که تنها برد PCB شما آسیب دیده باشد و هد هارد هیچ آسیبی ندیده باشد؛ هارد شما تعمیرپذیر است و به راحتی می‌توانید بعد از تعمیر هم با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *