5/5 - (33 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه در سه سناریوی مختلف حذف، فرمت و از دست رفتن پارتیشن؛ بتوانید اطلاعات روی درایو را به طور کامل بازیابی کنید. در این مقاله آموزش را با معرفی یک نرم‌افزار که مناسب بازیابی سناریوهای پارتیشن حذف و فرمت شده باشد پیش می‌بریم. نرم‌افزار ReclaiMe File Recovery به عقیده‌ی کارشناسان کلینیک هارد ایران بهترین نرم‌افزار در دسترس برای ریکاوری پارتیشن حذف شده و فرمت شده و سناریوهای دیگر بازیابی اطلاعات یک پارتیشن است. پیش‌تر نیز در لابراتوار هارد ایران به آزمایشی دقیق پرداختیم و بهترین نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات موجود را برای شما معرفی و رتبه‌بندی کردیم.

ReclaiMe و بسیاری از نرم‌افزارهای مدرن و خوب بازیابی اطلاعات برای ریکاوری پارتیشن خراب یک فایل سیستم مجازی (virtual file system) در حافظه‌ی رم رایانه‌ی شما درست کرده و اطلاعات ریکاوری شده را روی آن بازیابی می‌کنند. سپس از شما برای ذخیره‌ی آن در جای امنی آدرس می‌گیرند و هرگز روی سکتورهای مرتبط با پارتیشن در حال ریکاوری هیچ چیزی ذخیره‌سازی نمی‌کنند. این ویژگی تمایز اصلی نرم‌افزارهای خوب بازیابی اطلاعات در سناریوی ریکاوری پارتشین حذف شده است.

در سه سناریو نیاز به ریکاوری پارتیشن داریم:

  • زمانی که اشتباهی و ناخواسته یک پارتیشن را پاک، حذف یا فرمت می‌کنید.
  • زمانی که Disk management ویندوز پارتیشن را unallocated space نشان می‌دهد.
  • زمانی که ویندوز نمی‌تواند به پارتیشن شما حرفی اختصاص دهد یا توانایی assign drive letters ندارد. (منظور اختصاص دادن حروفی مثل C و D‌ و… به پارتیشن است)

در صورتی که شک دارید که مشکل چیست، بهترین راه رفتن به Windows Disk Management و بررسی پارتیشن‌ها در اینجاست. اگر پارتیشنی پاک شده یا حذف شده یا از دست رفته باشد ( lost شده) ویندوز به شما آن پارتیشن را به صورت unallocated space یا فضای اختصاص نیافته نشان می‌دهد. در صورتی که Disk Management به شما پیغام initialize the disk می‌دهد بر روی cancel کلیک کنید.

بخوانید  ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ سیگیت | Seagate
عکس آموزش ریکاوری پارتیشن حذف شده و unallocated

دقت کنید برای بازگردانی درایو شما؛ نیاز است که یک فضای معادل نیز در هارد دیسکی دیگر در دسترس داشته باشید تا اطلاعات ریکاوری شده را روی آن بریزید.

ریکاوری گام به گام پارتشین حذف شده

ابتدا برنامه‌ی ReclaiMe File Recovery را دانلود کرده و نصب و اجرا کنید.

عکس آموزش ریکاوری پارتیشن حذف شده و unallocated
  • پس از شناسایی هارد دیسک توسط نرم‌افزار، پارتیشن مدنظرتان را شناسایی و انتخاب کرده و روی Start کلیک کنید.
    نکته: شناسایی دیسک و درایوها مقداری طول می‌کشد و اگر پارتیشن شما متعلق به فایل سیستم‌های ویندوزی (Windows file system) باشد؛ می‌توانید شناسایی volume های MD و LVM و BTRFS را با کلیک روی cancel متوقف کنید.
  • چند دقیقه پس از آن‌که روی Start کلیک کردید؛ کم کم شاهد ظاهر شدن نتایج خواهید بود. سه شاخه‌ی اصلی که در سمت چپ مشاهده می‌کنید؛ یعنی FAT و RAW و NTFS شامل اطلاعات پارتیشن شما هستند. RAW اطلاعات خام و دسته‌بندی نشده‌ای است که در واقع همان اطلاعات روی هارد دیسک شماست که به صورت به هم ریخته و دسته‌بندی نشده (بیشتر بخوانید: ریکاوری RAW چیست؟) به دست آمده است. اما FAT و NTFS در واقع همان اطلاعات شما روی هارد دیسک هستند که به صورت پوشه‌بندی شده یا همان Root و به همان ساختاری که قبلا بودند به دست آمده است. (بیشتر بخوانید: ریکاوری Root چیست؟)
عکس آموزش ریکاوری پارتیشن حذف شده و unallocated
  • هر چقدر که اسکن پیش برود شما شاهد اضافه شدن فایل‌ها و پوشه‌ها به سه سرشاخه بالا خواهید بود. بیشتر اطلاعات شما باید در سرشاخه NTFS ظاهر شوند و اطلاعاتی که به صورت Root‌ قابل بازیابی نیستند در سرشاخه‌ی RAW قابل یافتن خواهند بود.
  • ویژگی برتر نرم‌افزار ReclaiMe این است که نیازی نیست تا پایان یافتن اسکن منتظر بمانید؛ به محض این‌که بخشی از اطلاعات در سرشاخه‌ها ظاهر شدند می‌توانید شروع کنید به گشتن در میان پوشه‌ها و فایل‌ها و پیش‌نمایش یا Preview فایل‌های مدنظرتان را ببینید و آنها را کپی کرده و در جایی که می‌خواهید (یک هارد دیسک دیگر) ذخیره کنید.
عکس آموزش ریکاوری پارتیشن حذف شده و unallocated

اگر تمام فایل‌های داخل پارتیشن را می‌خواهید منتظر بمانید تا نتیجه‌ی اسکن به 100% برسد؛ در هر حال می‌توانید همواره تعداد فایل‌های ریکاوری شده را در نوار پایینی نرم‌افزار مشاهده کنید. همواره نیز می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ی Pause فرآیند اسکن را Resume به طور موقتی متوقف کرده و بعدا دوباره با زدن Start فرآیند را دوباره پی بگیرید. در نهایت هر کدام از فایل‌ها را که می‌خواهید انتخاب کرده و بر روی دکمه‌ی Save کلیک کرده و آنها را در درایو یا هاردی دیگر ذخیره کنید. با کلیک روی دکمه‌ای که علامت ذره‌بین دارد می‌توانید با نوشتن نام فایل مدنظرتان آن را جستجو کنید. این قابلیت جستجو به خصوص برای زمان‌هایی که به دنبال یافتن فایل خاصی در پارتیشنی پر از اطلاعات هستید به کار شما خواهد آمد. به خصوص در زمان‌هایی که اطلاعات شما به صورت به هم ریخته و RAW بازگردانی شده باشد.

بخوانید  بازیابی اطلاعات DVR دوربین مدار بسته CCTV

ریکاوری پارتیشن فرمت شده هیچ تفاوتی با روند بالا ندارد. کافی‌ست که همین مراحل را پیگیری کنید.

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

8 دیدگاه برای “آموزش ریکاوری پارتیشن حذف شده و unallocated

  1. پیام گفته:

    سلام و درود
    خواهش میکنم کمک کنید
    هنگام نصب ویندوز ، زمان انتخاب پارتیشن متاسفانه همه ۶ پارتیشن هارد رو حذف و دلت کردم و از نو ساختم دریغ از اینکه اطلاعات مهمی داخلشون بود. اما هنوز ویندوزی نصب نکردم .
    ایا امکان ریکاوری کامل هست. با چه نرم افزاری و چه طریقی، خواهش دارم کمک کنین وگرنه بیچاره میشم
    سیستم مال مشتریه و عجله دارم و اگه نتونم بازیابی کنم بیچاره شدم.

    • م گفته:

      با این برنامه میشه Active.Partition.Recovery.Professional.12.0.1.Portable. من انجام دادم شد دقیقا و بی نقص همه برگشت.

      البته الان خیلی دیر شده. ولیاحتمالا بدرد بقیه دوستان می خوره

  2. پیام گفته:

    سلام و درود
    خواهش میکنم کمک کنید
    هنگام نصب ویندوز ، زمان انتخاب پارتیشن متاسفانه همه ۶ پارتیشن هارد رو حذف و دلت کردم و از نو ساختم دریغ از اینکه اطلاعات مهمی داخلشون بود. اما هنوز ویندوزی نصب نکردم .
    ایا امکان ریکاوری کامل هست. با چه نرم افزاری و چه طریقی، خواهش دارم کمک کنین وگرنه بیچاره میشم
    سیستم مال مشتریه و عجله دارم و اگه نتونم بازیابی کنم بیچاره شدم.
    payamg935@gmail.com جیمیل بنده هست

    • مدیریت تارگاه کلینیک هارد ایران گفته:

      سلام دوست گرامی
      امکان بازیابی هارد شما در صورت دست کاری نکردن وجود دارد؛ برای این کار با ما تماس بگیرید و هارد را بیش از این دستکاری نکنید: 02188100419

  3. حسین قیم گفته:

    سلام و احترام…از راهنمایی و لطفتان کمال تشکر را دارم…واقعا نتیجه خیلی سریع بود…موفق و پایدار باشید

  4. گ گفته:

    سلام. وقتتون بخیر. نرم افزار مشابه که سخت افزار ضعیف هم ساپورت کنه معرفی کنید لطفا.

  5. ماهان گفته:

    سلام من ویندوز ۱۱ دارم و امدم درایو جدید بسازم ک برنامه هایی ک دان میکنم اونجا بزارم نه داریو c
    من یه درایو ساختم بعد حجم ۵۰ گیگ بود اشتباه گزاشتم خواستم تغییر بدم دیگع چیزی باز نشد بعد من دارد دیسک منجمنت میشم فقط صحفه سفید میاد اگ میشه کمک کنید ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *