با نظردهی به کیفیت محتوای ما کمک کنید.

دیتاسنترهای جهان تعداد بی‌شماری هارد دیسک دارند و خرید درایوهای لازم و مدیریت داده‌ها بر روی این تعداد درایو چالش‌های بی‌شماری را پیش پای مدیران مسئول این دیتاسنترها می‌گذارد. از آنجا که شاهد پا گیری تعداد زیادی دیتاسنتر در کشور هستیم و بی‌تردید مدیران و علاقمندان به موضوع دیتاسنترها تمایل دارند تا اطلاعات کامل‌تری درباره‌ی نحوه‌ی خرید و راه‌اندازی و پیکربندی هارد دیسک‌ها در دیتاسنترها کسب کنند. ما در این مقاله به بررسی هارد دیسک‌ها مناسب برای دیتاسنترها و نحوه‌ی انتخاب و خریداری آنها با نگاهی به بزرگترین دیتاسنترهای جهان می‌پردازیم.

خرید هارد دیسک برای هزاران پتابایت اطلاعات

شاید در سرورهای کوچک و NAS بیشترین تعداد هارد دیسکی که با آن روبرو شده‌اید؛ هشت عدد هارد دیسک باشد؛ اما وقتی صحبت از دیتاسنتر می‌کنیم؛ تعداد هارد دیسک اعداد دیگری هستند که در ذهن بسیاری از شما نمی‌گنجد که چطور می‌توان این همه هارد دیسک را مدیریت کرد و آسیب دیدن یکی یا چند عدد از این هارد دیسک‌ها چه ریسکی می‌تواند برای کسب و کار داشته باشد. به طور مثال دیتاسنتر Back Blaze تا اواسط دسامبر 2019 به گفته‌ی خودش تعداد 117.658 درایو هارد دیسک خریداری و نصب کرده است. حالا ممکن است متوجه شوید وقتی صحبت از خرید و نصب صد ها هزار هارد دیسک می‌کنیم چه مقدار ریسک را باید متحمل شویم.

بخوانید  دیتابیس مشخصات هد و پلاتر و چگالی سطحی تمام هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال

چه نوعی هارد دیسک‌هایی قابل استفاده در دیتاسنترها هست؟

هر دو نوع هارد دیسک‌های مصرفی کاریران عمومی (Consumer) و سازمانی (Enterprise) در دیتاسنترها قابل استفاده هست اما چون در دیتاسنتر هارد دیسک‌ها قرارست مدت بسیار بسیار بیشتری نسبت به هارد دیسک‌های مصرفی کار کنند، بایستی عمر بسیار بالاتری و پایداری بهتری داشته باشند. نکته‌ی دیگر این است که هارد دیسک‌های سازمانی در حجم‌های بسیار بالاتری نسبت به هارد دیسک‌های مصرفی تولید می‌شوند و اگر دیتاسنتر شما خریدهای تعداد بالایی داشته باشد؛ می‌توانید با هزینه‌ی پایین‌تری به نسبت هر ترابایت حجم هارد دیسک خریداری کنید. دقت کنید که سازندگان هارد دیسک همیشه خدمات ویژه‌ای به دیتاسنترها ارائه می‌کنند؛ گرچه به علت تحریم‌ها و نبود دفاتر نمایندگی رسمی چنین چیزی شاید در ایران اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما می‌توان از طریق دفاتر نمایندگی سازندگان هارد دیسک در کشورهای همسایه خریدهای ویژه‌ی دیتاسنترها داشت و از گارانتی تعویض پنج ساله که هر سه شرکت بزرگ سیگیت، وسترن‌دیجیتال و توشیبا به خریداران هاردهای سازمانی ارائه می‌کنند؛ بهره گرفت.

خرید هارد دیتاسنتر

آیا برای دیتاسنترها باید حتما هارد دیسک‌های 3.5 اینچی دسکتاپ خریداری شود؟

آیا دیتاسنترها از همان هارد دیسک‌های 3.5 اینچی با سرعت 7200 دور در دقیقه بهره می‌برند که در کامپیوترهای دسکتاپ استفاده می‌شود؟ آیا استفاده از هاردهایی با سرعت کمتر از 7200 دور در دقیقه و یا هاردهای کوچک 2.5 اینچی در دیتاسنترها عاقلانه نیست؟ شاید با خود فکر کنید که برای یک دیتاسنتر بایستی حتما درایوهایی با بالاترین سرعت و کارایی خریداری شود. اما موضوعی که در ذهن در نظر نمی‌گیرید این‌ست که سرعت و کارایی بالاتر؛ مصرف برق بالاتری هم دارد؛ به طور مثال یک دیتاسنتر با صد هزار هارد دیسک می‌تواند تا 1.5 مگاوات برق مصرف کند که تامین این میزان برق نیاز به یک نیروگاه کوچک دارد. در طراحی دیتاسنترها هر وات برق مصرفی مسئله است و باید به این موضوع نهایت توجه را کرد. اما در خصوص ابعاد هارد دیسک؛ مسئله اینجاست که درایوهای 2.5 اینچی از نظر اندازه و فضایی که اشغال می‌کنند و همچنین مصرف برق پایین‌تر نسبت به هاردهای 3.5 اینچی بسیار انتخاب خوبی به نظر می‌رسند؛ اما وقتی هزینه‌ی خرید آنها را به ازای هر ترابایت هارد دیسک می‌سنجیم؛ در مقابل هارد دیسک‌های 3.5 اینچی اصلا به صرفه نیستند. با محاسبه ریاضی می‌توان حدس زد گرچه هاردهای 2.5 اینچی در تعداد برابر هم فضای کمتری نیاز دارند؛ هم مصرف برق‌شان کمتر است؛ اما قیمت بالاتر به نسبت هر ترابایت این صرفه‌جویی‌ها را پوشش داده و حتی هزینه‌ی بالاتری به شما تحمیل می‌کنند. موضوع دیگر این است که هاردهای 2.5 اینچی در ظرفیت‌های بسیار پایین‌تری به نسبت هاردهای 3.5 اینچی تولید می‌شوند و بنابراین مجبور به خریداری تعداد بسیار بیشتری هارد هستید و این هاردها نیز گران‌تر هستند.

بخوانید  آشنایی با حافظه‌های حالت جامد NVMe

آیا فناوری‌های نو مثل هاردهای هلیومی، هاردهای SMR و یا HAMR و MAMR برای دیتاسنترها انتخاب مناسبی هستند؟

نکته‌ی بسیار مهمی که باید به دقت به آن توجه کنید این‌ست که فناوری‌های جدید گرچه چگالی ذخیره‌سازی اطلاعات را به طرز چشمگیری افزایش داده‌اند اما بایستی در نظر داشت که اگر این هاردها به مشکل بربخورند؛ امکان تعمیر، جراحی و بازیابی آنها همانند هاردهای معمولی وجود ندارد. جدید بودن این فناوری‌ها این فرصت را به کارشناسان نداده که روش‌های تعمیر، جراحی و بازیابی اطلاعات را بر روی این نوع هارد به خوبی امتحان کنند. پس اگر هاردی به مشکل بربخورد شاید نتوان به سرعت داده‌های آن را بازگرداند. نکته‌ی دیگر این‌ست که هزینه‌های تعمیر، جراحی و بازیابی بر روی این هاردها بسیار بیشتر از هاردهای معمولی خواهد بود. به طور خلاصه حرکت به سمت این فناوری‌های جدید به معنی سرمایه‌گذاری بیشتر برای خرید این هاردهای گران‌قیمت است در حالی که هم زمان باید به فکر سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش منابع مهندسی بود که در صورت خرابی و از دست رفتن اطلاعات بتوانند مشکل را در کوتاهترین فرصت حل کنند. در یک کلام فناوری‌های نو شکنندگی و ریسک شما را افزایش می‌دهند.

خرید هارد دیتاسنتر بزرگ

برای کاهش هزینه‌ی هر ترابایت فضا سه راه پیش‌روی طراحان و مدیران دیتاسنترهاست.

  • با مذاکره با فروشندگان هارد دیسک قیمت خرید هر هارد را کاهش داده و به ازای خریدهای تعداد بالا تخفیف دریافت کرد
  • با حرکت به سمت هاردهای چگال‌تر، به طور مثال خرید یک هارد 16 ترابایتی به جای دو هارد 8 ترابایتی؛ هزینه‌ها را کاهش داد
  • با حرکت به سمت سرورهایی با تعداد هارد بیشتر (به طور مثال رک‌های 60 هارده به جای 45 هارده) هزینه‌ها را کاهش داد
بخوانید  بهترین هارد دیسک بازار ساخت کدام شرکت است؟

چگونه می‌توان پایایی داده‌ها را در طراحی دیتاسنتر افزایش داد؟

شاید مهم‌ترین دغدغه‌ی مدیران و طراحان دیتاسنترها این باشد که چگونه می‌توان از در معرض ریسک قرار گرفتن هارد دیسک‌ها و بالتبع آن داده‌های دیتاسنتر جلوگیری به عمل آورد؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید مدیران دیتاسنترها به آن توجه داشته باشند پایش دایمی سلامت کارکرد هارد دیسک‌ها و اجرای دستورات بررسی وضعیت سلامت آنهاست تا هاردهایی که پتانسیل مشکل‌ساز شدن دارند؛ پیش از ایجاد مشکل؛ از سرورها جدا و جایگزین شوند.

کنترلرهای SAS یا SATA؟ کدام انتخاب درستی هستند؟

در نگاه ساده‌بینانه شاید کنترلرهای SATA ارزان‌تر به نظر برسند اما باید توجه داشت که حتی اگر درایوهای ارزان‌قیمت SATA را با کنترلرهای SAS ترکیب کنیم؛ کارایی سیستم تا دو برابر افزایش می‌یابد. کنترلرهای SAS در سامانه‌های چگال‌تر ذخیره‌سازی داده‌ها معمول‌تر هستند و مدیریت حجم بالای اطلاعات با این کنترلرها ساده‌تر؛ کاراتر و پرسرعت‌تر خواهد بود.

سه فاکتور اساسی و نهایی در طراحی دیتاسنترها

به طور کلی توجه کنید که در طراحی دیتاسنترها سه فاکتور اساسی و نهایی وجود دارد که در تک تک انتخاب‌ها و قدم‌ها باید لحاظ شوند:

  • مقیاس‌پذیری
  • دوام سیستم
  • ماندن بین سقف و کف هزینه‌های هدف‌گذاری شده

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *