5/5 - (7 امتیاز)

در این مقاله می‌خواهیم شما را با یکی از شگردهای کارشناسان حاذق کلینیک هارد ایران برای نجات اطلاعات از روی یک کارت حافظه SD که کنترلر آن سوخته باشد آشنا کنیم. دقت کنید که تمام تغییرات و هک‌های توضیح داده شده در این مقاله نیازمند دانش سطح پایین (low level) سخت‌افزار و فریم ویر و کدنویسی است و هرگونه تغییر توسط افراد ناآشنا و مبتدی می‌تواند موجب آسیب‌های غیر قابل جبران به اطلاعات روی درایو شود. ما این مقاله را برای آشنا کردن شما با سطح دانش و توانایی‌های کارشناسان کلینیک هارد ایران به نگارش درآوردیم تا میزان اطلاعات شما در خصوص مسائل ریکاوری هم بیشتر شود. پس دقت کنید که دست به کاری نزنید که موجب خسارات جبران ناپذیر و از دست رفتن دائمی اطلاعات‌تان بشود.

عکس جراحی و پیوند کارت حافظه SD سوخته به فلش
تصویر کیت مخصوصی برای دور زدن کنترلر سوخته داخل یک میکرو اس دی کارت با استفاده از کنترلر یک فلش درایو USB قدیمی

در اغلب فلش درایوها از کریستال برای اتصال کنترلر USB به بورد PCB استفاده می‌شود و از آنجا که کریستال نوعی کوارتز شکننده است بسیار اتفاق می‌افتد که آسیب ببیند. بنابراین از بیشترین آسیب‌های فلش درایوها می‌توان به از دست رفتن اتصال کنترلر آنها اشاره کرد. کوارتز مورد اشاره در صنعت ساعت‌سازی و به خصوص ساعت‌های گران‌قیمت سوئیسی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه کارشناسان حاذق ما می‌توانند با عملیات جراحی بسیار ظریفی و جایگزین کردن کوارتز، دوباره اتصال مذکور را برقرار کرده اما توجه داشته باشید که تمام این عمل‌های جراحی به خروجی موفق ختم نخواهند شد. حالا اگر کنترلر داخل یک میکرو اس دی کارت که ساختاری monolith یا یکپارچه دارد؛ بسوزد یا اتصالش آسیب ببیند؛ چطور می‌توان آن را جراحی کرد؟ و یا اصلا جراحی یک میکرو اس دی کارت ممکن است؟ پاسخ خیر است! همان‌طور که دیده‌اید میکرو اس دی کارت ها بسیار ظریف و نازک‌اند و تمام چیپ‌های ناند فلش و کنترلر و سایر کامپوننت‌های آن روی یک چیپ واحد مجتمع شده‌اند و بنابراین به هیچ وجه امکان باز کردن و تغییر درونی ندارند. اما یک روش کشف شده که می‌توان به کمک آن کنترلر داخلی میکرو اس دی کارت را دور زد (bypass کرد) و از یک کنترلر خارجی برای خواندن اطلاعات روی SD کارت بهره گرفت.

بخوانید  بازیابی چت و اطلاعات و عکس‌های واتساپ 2023

وقتی کنترلر چیپ میکرو SD کارت سوخته باشد؛ می‌توانیم به کمک یک کیت مخصوص و استفاده از کنترلر یک فلش درایو قدیمی و تغییر دستورات فریم‌ویر آن؛ این کنترلر فلش USB را وادار کنیم که میکرو اس دی کارت ما را به عنوان چیپ raw NAND بشناسد. به این طریق کنترلر داخل میکرو اس دی‌ کارت را دور زده و تنها چیپ ناند فلش داخل آن را به کمک کنترلر فلش USB می‌خوانیم. دقت کنید که در این روش نیاز به هک فریم‌ویر بوده و شما به هیچ وجه نمی‌توانید بدون داشتن اطلاعات فنی دست به چنین کاری بزنید. از آنجا که کنترلر و ساختار چیپ‌های گوناگون ناند فلش داخل میکرو اس دی کارت‌ها متفاوت بوده؛ نیاز به دادن دستورات متفاوتی به کنترلر و دانش error correction هست تا بتوان به محتویات داخل ناند فلش کارت اس دی سوخته دسترسی داشت.

عکس جراحی و پیوند کارت حافظه SD سوخته به فلش

کارشناسان کلینیک هارد ایران موفق شدند حتی در یک مورد میکرو اس دی کارت را به کمک کدنویسی و تغییر در دستورات کنترلر و فریم ویر تبدیل به emulate U3 CD ROM کرده و آن را bootable USB drive کنند و از این طریق اطلاعات روی آن را بوت کرده و بازیابی کنند.

عکس جراحی و پیوند کارت حافظه SD سوخته به فلش

کیت مخصوص شامل یک بورد PCB است که بتواند پایه‌های میکرو اس دی کارت بخواند. این قسمت جایگزین چیپ ناند فلش درایو USB ما می‌شود. سایر قسمت‌های PCB دقیقا همان فلش درایو است و تنها چیپ ناند فلش آن حذف شده و با پایه‌هایی که بتواند میکرو اس دی کارت را بخواند جایگزین می‌شود. نقشه‌ی این بورد PCB نزد کلینیک هارد ایران محفوظ است.

بخوانید  ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال سیگیت

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *