5/5 - (3 امتیاز)

بی‌تردید اگر برای خرید هارد وسترن دیجیتال به بازار مراجعه کرده باشید و یا اگر هارد WD در اختیار داشته باشید، متوجه شده‌اید که هارد دیسک‌های ساخت این شرکت رنگ‌بندی خاصی دارند. قیمت رنگ‌های مختلف هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. حتما برای شما سوال پیش آمده که مگر رنگ‌بندی‌های مختلف چه تفاوتی با یکدیگر دارند که در مواردی و با وجود ظرفیت برابر، قیمت دو برابر است؟ در این مقاله می‌خواهیم تفاوت فنی انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال را برای شما شرح دهیم تا متوجه شوید هر رنگ هارد وسترن مناسب چه نوع کاربری است و چرا این‌قدر اختلاف قیمت وجود دارد. دقت کنید که وسترن دیجیتال برای SSDهای خود نیز از همین مفهوم رنگ بندی استفاده می‌کند. در واقع شما در بازار می‌توانید SSDهای وسترن دیجیتال را در رنگ بندی مشابهی خریداری کنید. برای آشنایی با تفاوت فنی و کارایی SSDهای رنگ بندی مختلف WD پیشنهاد می‌کنیم به مقاله‌ی مربوطه که در زیر لینک شده؛ مراجعه کنید.


عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD

چرا وسترن دیجیتال تفاوت مدل‌های مختلف هارد دیسک‌های خود را با رنگ بندی به نمایش می‌گذارد؟

دلیل این موضوع به نظر می‌رسد گمراه نشدن مشتریان غیر فنی و راحت‌تر کردن فروش هارد دیسک‌های مختلف باشد. در حقیقت شما با نگاه کردن به رنگ برچسب روی هارد دیسک می‌توانید بفهمید این هارد به کدام خانواده تعلق دارد در حالی‌که در هارد دیسک‌های ساخت دیگر شرکت‌ها شما باید با نام‌ها و مدل‌های هارد دیسک‌های مختلف آن برندها آشنایی قبلی داشته باشید تا بتوانید بفهمید کدام هارد مناسب چه نوع کاربردی است. به نظر می‌رسد راهبرد بازاریابی با رنگ بندی راه‌حل بهتری باشد تا مشتری غیرفنی بفهمد کدام هارد دیسک برای کاربردش مناسب‌تر است و نیازی به آشنایی قبلی و به خاطر سپردن نام مدل‌ها و کد آنها نباشد.

در صورت از بین رفتن اطلاعات هارد اینترنال خود و نیاز به برگرداندن اطلاعات درون هارد میتوانید به بخش ریکاوری هارد کامپیوتر وسترن دیجیتال مراجعه نمایید. 


هارد دیسک های آبی وسترن دیجیتال (WD Blue)

عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD

 

هاردهای آبی وسترن دیجیتال در حقیقت هاردهای Mainstream یا خط تولید اصلی وسترن دیجیتال هستند. اکثریت لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی مجهز به هارد WD را اگر باز کنید؛ می‌بینید که هارد آبی وسترن دیجیتال دارند. هاردهای سری آبی در دو اندازه‌ی 2.5 و 3.5 اینچی تولید شده و اکثر مدل‌های 2.5 اینچی از موتوری با سرعت 5400 RPM و بیشتر مدل‌های 3.5 اینچی از موتوری با سرعت 7200RPM برخوردارند. پس از توقف تولید هارد دیسک‌های سری سبز؛ تولید مدل‌های خاصی از سری آبی 3.5 اینچی با موتور 5400 RPM‌ نیز آغاز شد که بیشتر با هدف استفاده به عنوان هارد آرشیوی فروخته می‌شوند و به اندازه‌ی هاردهای 7200 RPM کارایی ندارند.

رفع خرابی هارد وسترن دیجیتال از خدمات ویژه کلینیک هارد می باشد. شما میتوانید با استفاده از این خدمات تمامی مشکلات هارد خود را برطرف کنید.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم اکثر هاردهای آبی 3.5 اینچی با موتور 7200 دور تولید می‌شدند ولی پس از آن‌که کاربری هاردها بیشتر به سمت آرشیو رفت؛ تولیدات جدیدی از وسترن همانند رنگ سبز با موتور 5400 دور ولی با رنگ آبی تولید شدند که به جای سرعت موتور، وسترن دیجیتال کش آنها را چند برابر کرده. ویژگی این هاردها مصرف کم و دوام بالا و صدا و لرزش و گرمای کمتر است ولی سرعت آنها به پای سری‌های 7200RPM نمی‌رسد. پس هنگام خرید توجه داشته باشید که سرعت موتور وسترن آبی مورد نظر شما چقدر است.

بخوانید  تبدیل MBR به GPT و رفع خطای GPT هنگام نصب ویندوز

خرید هارد های آبی وسترن دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد خرید یک هارد داخلی معمولی برای کامپیوتر شخصی دسکتاپ (3.5 اینچی) و یا لپ‌تاپ (2.5 اینچی) خود با برند وسترن دیجیتال و کاربری روزانه را داشته باشید؛ تنها انتخاب پیش‌روی شما هاردهای آبی وسترن هستند. تنها نکته‌ای که باید هنگام خرید به آن توجه کنید، میزان کش بافر و در هاردهای اندازه‌ی 3.5 اینچی سرعت 7200 RPM و یا 5400 RPM‌ هارد مورد نظرتان برای خرید است. اگر سرعت برای شما مهم است؛ به سراغ 7200 بروید ولی اگر دوام بیشتر و صدا و لرزش کمتر برای‌تان اهمیت بیشتری دارد، سرعت 5400 را برگزینید. میزان کش بافر هم هر چقدر بیشتر باشد بهتر است.

در کلینیک هارد ایران بخش ویژه ای برای برگرداندن اطلاعات هارد لپ تاپی وسترن دیجیتال وجود دارد که مشتریان عزیز میتوانند در صورت نیاز به ریکاوری تضمینی اطلاعات خود به آن رجوع نمایند.


هارد دیسک های سبز وسترن دیجیتال (WD Green)

هاردهای سبز وسترن دیجیتال با هدف تولید محصولات کم مصرف و دوست‌دار محیط زیست یا همان eco-friendly وارد خط تولید شده‌اند. از آنجا که امروزه بیشتر هارد دیسک‌ها برای کاربری آرشیو استفاده می‌شوند؛ بنابراین می‌توان از موتورهای دور پایین‌تر در این گونه هارد دیسک‌ها استفاده کرد تا هم مصرف برق کاهش یاید و هم صدا و لرزش تولیدی هارد کمتر شود. هاردهای رنگ سبز شاید در داخل کیس کامپیوتر از نظر کاهش مصرف برق، صدا و لرزش و گرمای تولیدی چندان به چشم نیایند؛ اما اگر یک دیتاسنتر را تصور کنید که در هر رک خود بالغ بر 200 عدد هارد نصب کرده؛ کاهش مصرف برق، صدا و لرزش بسیار به چشم خواهد آمد و گرمای تولیدی کمتر نیز به معنای هزینه‌ی کمتر برای سیستم تهویه مطبوع دیتاسنتر است. همچنین به علت سرعت کمتر مکانیکی هاردهای سبز وسترن؛ عمر این هاردها بیشتر از هاردهای دیگر بوده. اگر دیتاسنتر دارید؛ بی‌تردید باید روی فاکتورهای مثبت هارد سبز وسترن دیجیتال برای کاربری‌های تجاری آرشیو حساب باز کنید. دقت کنید که وسترن دیجیتال چند سالی‌ست که تولید این هارد دیسک‌ها را به نفع SSDهای سبز رنگ خود کنار گذاشته. بنابراین هر هارد سبز وسترن که در بازار موجود است؛ از تولیدات چند سال گذشته بود و خرید آن توصیه نمی‌شود. هم‌اکنون نیز SSDهای سبز رنگ وسترن دیجیتال برای دیتاسنترهایی که به دنبال محصولاتی سریع و پر ظرفیت و کم مصرف هستند پیشنهاد می‌شود. هارد دیسک‌های سبز رنگ وسترن ارزان‌ترین هارد دیسک‌های تولید شده توسط وسترن دیجیتال بودند. هم‌اکنون SSD های سبز نیز ارزان‌ترین SSD های ساخت وسترن دیجیتال هستند. همان‌طور که گفته بودیم مهم ترین ویژگی هارد دیسک‌های سبز، موتور کم سرعت‌تر آنها بود که هم مصرف برق را کاهش می‌داد و هم صدای تولیدی و لرزش هارد کمتر می‌شد. هاردهای سبز به جز چند استثنا همگی مجهز به موتوری با 5400 دور در دقیقه هستند. در حالی که عموم هاردهای آبی از موتور 7200 دور بهره می‌برند. پس از توقف تولید هاردهای سبز رنگ؛ وسترن دیجیتال هاردهای آبی را با موتور 5400 دور نیز تولید کرده است. هاردهای آبی 5400 دور در واقع همان هاردهای سبز قدیم هستند که به دلایل تجاری با برندینگ آبی از سوی وسترن دیجتال عرضه می‌شوند.

عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD

خرید هارد های سبز وسترن دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

اگر هارد دیسک را برای کاربری‌های آرشیو کردن می‌خواهید و سرعت آن اهمیتی ندارد و دوام بیشتر برای‌تان مطرح است؛ هارد دیسک‌های سبز وسترن گزینه پیشنهادی ما هستند. اگرچه باز هم تاکید می‌کنیم که وسترن دیجیتال چند سالی می‌شود تولید هاردهای سبز خود را به نفع SSD های سبز خود کنار گذاشته و هر هارد WD Green که در بازار می‌بینید از تولیدات قدیمی یا هارد ریفر و یا هارد دست دوم است. بنابراین خرید این هارد توصیه نمی‌شود مگر آن‌که به اندازه‌ی کافی از وضعیت جنسی که می‌خرید آگاهی داشته باشید.

بخوانید  رفع مشکل تغییر ظرفیت هارد

هارد دیسک های مشکی یا سیاه وسترن دیجیتال (WD Black)

هاردهای رده بالای وسترن دیجیتال با رنگ بندی مشکی مشخص شده‌اند. این هارد دیسک‌ها برای کاربران حرفه‌ای که خواهان پرسرعت‌ترین هارد ساخت وسترن هستند، گزینه‌ی مناسبی هستند. کاربرانی که کار تدوین، ویرایش فیلم و عکس و آهنگ انجام می دهند. گیمرها و کاربرانی که دنبال هارد مناسب سیستم رندرینگ هستند؛ می‌توانند به سراغ هاردهای مشکی بروند. وسترن دیجیتال سعی کرده همیشه آخرین فناوری‌های خود را روی این سری هاردها پیاده‌سازی کند. موتور هاردهای سری مشکی همیشه پر سرعت‌ترین انتخاب برای دسکتاپ بوده. این هاردها زمان تاخیر اندکی دارند و معمولا از بیشترین میزان کش بافر استفاده می‌کنند تا زمان دسترسی و تاخیر را کاهش دهند.

از طرفی هاردهای سری مشکی برای استفاده در پیکربندی‌های سریع RAID‌ بهینه‌سازی شده‌اند.

به طور کلی وسترن دیجیتال سری مشکی هاردهای خود را برای کاربران زیر توصیه می‌کند:

  • تولید کنندگان محتوا و رسانه‌ها
  • علاقمندان بازی

هاردهای گران‌قیمت سری مشکی به علت استفاده از موتور پرسرعت هم صدا و نویز بیشتری تولید می‌کنند و هم گرمای تولیدی آنها بیشتر از سایر هاردهای وسترن است. وسترن دیجیتال هاردهای سری بلک خود را با گارانتی پنج ساله و ظرفیت‌های یک تا شش ترابایت روانه بازار می‌کند.

عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD

خرید هارد های مشکی وسترن دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

ما خرید هاردهای مشکی وسترن را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم. این هاردها به خودی قیمت بالایی ندارند؛ اما در ایران به علل نامعلوم! قیمت نجومی پیدا کرده‌اند. (اگر بتوانید این هاردها را از کشور دیگری به قیمت جهانی شرکت وسترن دیجیتال تهیه کنید از نظر ما مشکلی ندارد) در حقیقت قیمت فعلی هاردهای مشکی وسترن آن‌قدر در ایران نجومی شده که شما با همان پول می‌توانید سراغ SSDهای یک ترابایت و حتی دو ترابایت بروید! بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر به میزان هاردهای مشکی وسترن دیجیتال بودجه دارید؛ مستقیم به سراغ خرید SSD بروید چرا که در صورت فرمت شدن اطلاعات SSD وسترن دیجیتال کارشناسان کلینیک هارد ایران بدون مشکل آن را بازیابی مینمایند و اگر هاردی با مشخصات و سرعت برابر با هاردهای مشکی وسترن می‌خواهید؛ هارد دیسک‌های P300 توشیبا با نصف قیمت (در بازار ایران!) و مشخصاتی مشابه قابل خریداری هستند. برخی از مدل‌های BarraCuda سیگیت نیز از نظر مشخصات و کارایی مشابه وسترن مشکی هستند و قیمتی در حد وسترن آبی دارند.


هارد دیسک های قرمز وسترن دیجیتال (WD Red و WD Red Pro)

عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD

هاردهای قرمز به منظور نصب در سامانه‌های NAS و در ترکیب‌های پیچیده‌ی RAID و تعداد بالا طراحی شده‌اند. ماژول‌های متعددی در این هاردها به همین منظور تعبیه شده است. از آنجا که در سامانه‌های NAS تعداد زیادی هارد با هم ترکیب می‌شوند؛ کارکرد موتور این هاردها لرزشی تولید می‌کند که در ترکیب با هم، بر یکدیگر اثر منفی خواهند گذاشت و عمر هارد دیسک کاهش پیدا خواهد کرد. از این رو در طراحی هاردهای سری قرمز راه‌حل‌هایی برای غلبه بر اثر منفی این لرزش‌ها تعبیه شده است. از دیگر ویژگی‌های هاردهای سری قرمز این است که طراحی شده‌اند تا به صورت 24/7 کار کنند و از این نظر قابل مقایسه با هاردهای معمولی نیستند. از آنجا که در هاردهای NAS بیشتر عمل خواندن صورت می‌گیرد تا نوشتن؛ در هاردهای قرمز وسترن طراحی به گونه‌ای بوده که سرعت خواندن بسیار بیشتر از هاردهای معمول باشد.

هاردهای سری Red Pro نسخه‌ی پیشرفته‌تر و گران‌تر هاردهای قرمز رنگ بوده که برای سازمان‌های بزرگ با NAS های بزرگ و پیچیده طراحی شده‌اند و مجهز به میان‌افزار داخلی NASware 3.0 بوده که برای حفاظت از داده‌ها و افزایش کارایی NAS کاربرد دارد. هاردهای سری Red Pro توانایی تحمل لرزش خیلی بیشتری را نسبت به Red‌ معمولی دارند.

بخوانید  ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد کامپیوتر WD وسترن دیجیتال

خرید هارد های قرمز وسترن دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتی که به دنبال هارد دیسکی برای نصب در سامانه‌های NAS هستید؛ بی‌تردید باید به سراغ هاردهای قرمز وسترن بروید؛ برای کاربری دیگری توصیه نمی‌شود.


هارد دیسک های بنفش وسترن دیجیتال (WD Purple)

اگر به دنبال هارد دیسکی باشید که به صورت 24/7 روی آن اطلاعات ذخیره کنید؛ باید به سراغ محصولات بنفش وسترن دیجیتال بروید. هاردهای وسترن بنفش به طور ویژه برای کاربری‌های سامانه‌های ضبط (DVR) دوربین مداربسته (CCTV) طراحی شده‌اند. در واقع از آنجا که در دوربین مداربسته اطلاعات به صورت بلادرنگ و بدون توقف و 24/7 در حال نوشتن بوده و خواندن صورت نمی‌گیرد؛ از نظر نوع طراحی نقطه مقابل هاردهای Red‌هستند که بر اساس خواندن متناوب و نوشتن کمتر اطلاعات طراحی شده‌اند. بنابراین هاردهای بنفش سرعت نوشتن بالایی دارند و سرعت خواندن آنها پایین می‌باشد. هاردهای سری بنفش از فناوری اختصاصی AllFrame وسترن دیجیتال استفاده می‌کنند که کار آن کنترل خطاها هنگام ضبط ویدیو است. دو ویژگی برتر هاردهای بنفش وسترن دیجیتال سرعت نوشتن تا 180 ترابایت در سال (write 180TB/year) و پشتیبانی از ضبط هم‌زمان و بلادرنگ 64 دوربین است.

عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD

 

خرید هارد های بنفش مشکی وسترن دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

هاردهای بنفش به منظور ضبط 24 ساعته تصاویر دوربین مداربسته طراحی شده‌اند و از این لحاظ هم سرعت آنها تنظیم شده برای این کار است و هم عمر و پایدار بالایی برای کاربری در سامانه‌های ضبط دیجیتال (DVR) دوربین مداربسته CCTV دارند. دقت کنید خرید این هاردها برای کاربری غیر دوربین مداربسته توصیه نمی‌شود.


هارد دیسک های طلایی وسترن دیجیتال (WD Gold)

عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD

هاردهای طلایی گران‌ترین و پیشرفته‌ترین هاردهای ساخت وسترن دیجیتال اند که برای سیستم‌های Work Station پیشرفته و کاربری‌های تجاری در سرورها و دیتاسنترها و ابررایانه‌ها کاربرد دارند. این هاردها در بازار آزاد فروخته نمی‌شوند و به طور مستقیم توسط وسترن دیجیتال به شرکت‌های بزرگ تجاری فروخته می‌شود. در این هاردها هم سرعت نوشتن و هم سرعت خواندن در بالاترین میزان ممکن است و توانایی هندل کردن تا 550 ترابایت داده در سال (550TB/year workload) در کارکرد 24/7 را دارند. این سری هاردها مجهز به انبوهی از فناوری‌های امنیتی وسترن دیجیتال از جمله StableTrac و Multi-axis shock sensor (حسگر شوک چند محوره) و Dynamic fly height technology هستند. زمان کارکرد صحیح هاردهای طلایی وسترن تا خرابی حدود 2 میلیون ساعت تخمین زده می‌شود.


کدام رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال را بخریم؟

اگر نیاز به توضیحات تکمیلی بیشتری دارید میتوانید به مقاله دلیل رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال مراجعه کنید

عکس تفاوت انواع رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال WD
  • رنگ سبز وسترن: نخرید! این هاردها مشکلی ندارند اما آخرین تولیدات سبز وسترن متعلق به بیش از پنج سال پیش است و خرید هارد قدیمی توصیه نمی‌شود.
  • رنگ آبی وسترن: برای لپ‌تاپ و پی‌سی مناسب‌ترین گزینه‌ی خرید است و به طور کلی اصلی‌ترین گزینه‌ی خرید هارد وسترن، سری آبی است.
  • رنگ مشکی وسترن: نخرید! هاردهای مشکی گرچه کارایی بالایی دارند، اما با توجه به قیمت‌شان به هیچ وجه ارزش خرید ندارند. شما با قیمت هارد 1 ترابایت مشکی وسترن می‌توانید SSD یک ترابایت تهیه کنید و هیچ هاردی از نظر سرعت و کارایی به پای SSD نخواهد رسید.
  • رنگ بنفش وسترن: اگر به دنبال خرید هارد برای سامانه DVR دوربین مدار بسته هستید؛ خرید هاردهای مخصوص این کار توصیه می‌شود که رنگ بنفش است.
  • رنگ قرمز وسترن: اگر به دنبال خرید هارد برای سرور NAS هستید؛ خرید هاردهای مخصوص این کار توصیه می‌شود که رنگ قرمز است.
  • رنگ طلایی وسترن: این رنگ هاردهای مخصوص سرور است و قیمت بالایی دارد و فقط برای کاربری‌های تجاری توصیه می‌شود.

قیمت رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال را می‌توانید از لیست قیمت هارد ایران استعلام کنید.

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *