با نظردهی به کیفیت محتوای ما کمک کنید.

مطمئنا تا به حال به این موضوع برخورد کرده‌اید که یک‌ دیسک سخت مثلا یک‌ترابایتی خریداری کنید، و بعد از نصب آن به کامپیوتر ناگهان عددی کمتر از یک‌ ترابایت مشاهده کنید. این موضوع بدشانسی یا تقلب سازنده است؟ و یا علت قابل دسترس بودن ۹۰۲ گیابایت از یک‌ ترابایت گفته شده چیز دیگری است؟ با کلینیک هارد ایران همراه باشید تا دلیل این اتفاق را بیابید.برخی از ما هنوز هم بعد از دیدن کمتر بودن حجم واقعی دیسک سخت از حجم اسمی‌ ناراحت می‌شویم و تصور می‌کنیم که سازنده سر ما کلاه گذاشته است، و یا فروشنده برچسب اشتباه روی دستگاه چسبانده و اجناس را جابجا به فروش می‌رساند. باید بگوییم که اینطور نیست و این اتفاق یک مورد کاملا طبیعی می‌باشد. دلایل این موضوع به قرار زیر است:

حجم واقعی هارد دیسک

۱. هارد اکسترنال به همراه یک نرم‌افزار نصب شده روی خود به فروش می‌رسد

 اولین و شاید کم‌اهمیت‌ترین دلیل این تناقض میان حجم واقعی و اسمی، وجود نرم‌افزار اختصاصی شرکتهای سازنده‌ هارددیسک روی درایو اکسترنال است. به طور مثال نرم‌افزارهای نسخه پشتیبان‌گیر یا Backup به همراه نرم‌افزارهای مدیریت محتوی و موارد دیگر.  به طور کل پیشنهاد می‌کنیم که این نرم‌افزارها را استفاده نکنید و از روی دیسک حذف نمایید، این نرم‌افزارها به ندرت کارکرد هم‌تراز و یا بهتر از نرم‌افزارهای مجانی موجود در اینترنت دارند، بنابراین با حذف آنها چیزی را از دست نمی‌‌دهید (برای Backup میتوانید از نرم‌افزار مثلا CrashPlan استفاده کنید). این Delete کردن شاید حجم زیادی را برای شما باز نکند، اما باعث می‌شود که شما با خیال راحت‌ هارددیسک خود را فرمت کنید. اگر کاربر ویندوز هستید، کافی است روی درایو کلیک راست کنید و گزینه Format را انتخاب نمایید. اگر قصد ذخیره حجم بزرگی از اطلاعات را دارید از فرمت NTFS استفاده کنید، و اگر قصد انتقال و مبادله فایل بین ویندوز و مک را دارید از فرمت FAT32 یا ExFAT استفاده کنید. اگر کاربر مک هستید به آدرس Applications/Utilities/Disk Utility/ بروید و روی درایو در نوار کناری کلیک کنید. تب Erase را در بخش میانی انتخاب نمایید، سپس فایل سیستم خود را در منوی Dropdown انتخاب کنید. بهترین گزینه برای ذخیره حجم بالای دیتا Mac OS Extended است، و اگر همانند قبل قصد تبادل فایل میان ویندوز و مک را دارید FAT32 و ExFAT گزینه مناسب برای شما است. زمانی که‌ هارد را فرمت کردید، تا حدی حجم بیشتری در اختیار شما است و نرم‌افزارهای شرکت سازنده دیگر در زمان اتصال‌ هارد به کامپیوتر مزاحم شما نخواهند شد.

بخوانید  دیتابیس مشخصات هد و پلاتر و چگالی سطحی تمام هارد دیسک‌های مکستور

حجم واقعی هارد دیسک 0 1

۲. حجم‌ دیسک سخت با یک معیار‌ اندازه‌گیری می‌شود و با معیار دیگری تبلیغ

این دلیل اصلی این تفاوت است. تفاوت میان حجم واقعی و حجم اسمی‌ در یک‌ هارددیسک یک‌ترابایتی حتی به ۱۰۰ گیگابایت هم میرسد. کامپیوتر‌ها از ریاضیات باینری برای موارد مختلف استفاده می‌کنند، یعنی به این صورت که هر عددی در کامپیوتر بر اساس صفر و یک و مبنای ۲ شناخته می‌شود، در صورتی که برای ما مبنا ۱۰ است، و هر عددی بر همان مبنا شناخته می‌شود. این موضوع به این معنی است که ما یک کیلوبایت را ۱۰۰۰ بایت میشناسیم اما کامپیوتر آن را ۱۰۲۴ بایت می‌شناسد. این موضوع برای مگابایت (۱۰۰۰ کیلوبایت در مقابل ۱۰۲۴ کیلوبایت) و گیگابایت (۱۰۰۰ مگابایت در مقابل ۱۰۲۴ مگابایت) و الی آخر نیز صادق است. نتیجه این موضوع این است که شما حجم کمتری نسبت به آن چیزی که به شما گفته شده است را دریافت می‌کنید. این تفاوت هر چه‌ هارددیسک بزرگتری بخرید بیشتر می‌شود. به ازای هر یک گیگابایت شما نزدیک به ۷۰ مگابایت فضای کمتری را دریافت می‌کنید. این مشکل راه حلی ندارد و کاری از دست شما برای برطرف کردن آن بر نمی‌آید. اگر شما کاربر مک یا لینوکس باشید این مشکل را حس نخواهید کرد، چرا که OS X بعد از نسخه ۱۰.۶ و Ubuntu بعد از نسخه ۱۰.۱۰ از سیستم مبنای ۱۰ برای نشان دادن حجم استفاده می‌کند و شما دیگر این اختلاف را نخواهید دید و راحت‌تر در مورد فضای‌ دیسک سخت خود تصمیم می‌گیرید. مثلا اگر به ۱‌ ترابایت فضا نیاز دارید یک‌هارد یک‌ ترابایتری برای شما کافی است، اما اگر در ویندوز به یک‌ ترابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز داشته باشید یعنی به بیش از یک‌ هارد‌ ۱ ترابایتی یعنی یک‌هارد ۱.۵‌ ترابایتی نیاز دارید. این موضوع مستقل از این است که شما چه درایو اکسترنالی بخرید، چه فلش درایو و چه‌ هارددیسک‌های ۳.۵ اینچی بزرگ، همگی از سیستم مبنای ۱۰ برای معرفی خود استفاده می‌کنند و در واقع حجم کمتری در سیستم مبنای ۲ دارند. متاسفانه راه حلی برای تغییر معیار‌ اندازه‌گیری ویندوز نیز وجود ندارد، و تنها باید بدانید که حجم حک شده روی‌هارد دیسک در واقع سیستم مبنای ۱۰ است و حجم کمتری را نسبت به سیستم مبنای ۲ ویندوز نشان می‌‌دهد.

بخوانید  چرا باید هارد دیسک را دیفرگ کنیم؟

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *