5/5 - (12 امتیاز)

آسیب‌های وارده پس از عملیات کات کردن (Cut) یک فایل می‌تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شما شود. در حقیقت هرگونه مشکلی که وسط عملیات کات کردن اتفاق بیفتد می‌تواند باعث از دست رفتن فایل شما شود. ابتدا دلایل این موضوع را برای شما شرح می‌دهیم و در نهایت می‌خواهیم ریکاوری پس از کات کردن را نیز به شما آموزش دهیم.

بازیابی اطلاعات کات شده

وقتی اطلاعات مهم و حساس است؛ چرا نباید به جای کپی، کات کنیم؟

به این علت که وقتی به کامپیوتر دستور Cut کردن می‌دهیم؛ اطلاعات از روی هارد دیسک یا هر حافظه‌ی دیگر اصلی ما پاک شده و بر روی Ram کامپیوتر ذخیره می‌شود؛ و سپس از روی Ram به محلی که مشخص کرده‌ایم Paste‌ می‌گردد. حالا در میان این پروسه اگر هر مشکلی برای کامپیوتر پیش بیاید؛ از جمله قفل کردن کامپیوتر؛ باگ‌های نرم‌افزاری؛ ریست شدن ناگهانی؛ رفتن برق و خاموش شدن کامپیوتر و عواملی مشابه می‌توانند به راحتی موجب شوند تا اطلاعات مهم و حساس شما از روی Ram دستگاه که یک حافظه‌ی موقت است پاک شود. از آنجا که هیچ کپی‌ای از این اطلاعات بر روی هارد دیسک گرفته نشده؛ بنابراین تقریبا بازیابی اطلاعات در حالت کات کردن به غیرممکن نزدیک‌تر است.

بخوانید  ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد کامپیوتر توشیبا Toshiba

دقت داشته باشید اگر هنگام Cut کردن مشکلی به وجود بیاید؛ به ویژه اگر فایل حجیم باشد؛ حتا اگر فایل به ظاهر در مبدا و مقصد موجود باشد؛ به احتمال بسیار زیاد هر دو فایل در مبدا و مقصد آسیب دیده هستند و امکان Repair کردن موفق فایل بسیار کم است.

پیشنهاد کارشناسان بازیابی اطلاعات به تمام کسانی که با اطلاعات مهم و حساس سر-و-کار دارند این است که هرگز کات نکنید. ابتدا اطلاعات را از مبدا بر روی مقصد کپی کنید و سپس پس از چک کردن سلامت و کامل بودن اطلاعات بر روی مقصد؛ با خیال راحت اطلاعات را از روی مبدا پاک کنید.

این هشدار را هم می‌دهیم که چه بسیار آتلیه‌های عکاسی که اطلاعات مشتریان خود را به جای کپی کات کرده‌اند و در طی این فرآیند عکس‌ها و فیلم‌های عروسی مشتریان‌شان را از دست داده‌اند و ما نیز به همان دلایل منطقی که توضیح دادیم امکان ریکاوری اطلاعات را نداشتیم و سر آخر آتلیه‌ها با مشکلی روبرو شده‌اند که امکان جبران آن را هیچ‌گونه ندارند. پس به این توصیه ما توجه داشته باشید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

ریکاوری اطلاعات کپی شده

چگونه فایل‌ها هنگام عملیات Cut و Paste از دست می‌روند؟

  • خاموش شدن ناگهانی و غیر منتظره سیستم: اگر وسط عملیات Cut و Paste و هنگامی که فایل به طور کامل منتقل نشده؛ سیستم به طور ناگهانی و غیر منتظره خاموش شود؛ به احتمال بسیار زیاد فایل از دست خواهد رفت.
  • جدا کردن هارد دیسک/فلش/کارت حافظه از سیستم وقتی عملیات کات و پیست اتمام نیافته: اگر به صورت عمدی یا غیرعمدی هارد دیسک یا فلش یا کارت حافظه را وسط عملیات کات و پیست از سیستم جدا کنید به احتمال بسیار زیاد علاوه بر آسیب دیدن هارد دیسک/فلش/کارت حافظه فایل در حال انتقال نیز از دست خواهد رفت. دقت کنید هرگونه قطع و وصلی کابل یا رابط سیستم حتی در حد یک میلی‌ثانیه هم موجب این مشکل می‌شود. بنابراین هرگز از کابل‌های مشکل‌دار برای هارد دیسک استفاده نکنید. قطع و وصلی ناگهانی سلامت هارد دیسک شما را به خطر می‌اندازد و می‌تواند موجب سوختن فلش و یا کارت حافظه شما بشود.
  • خطاهای سخت‌افزاری: خطاهای سخت‌افزاری که باعث هنگ کردن و یا از کار افتادن سیستم شوند می‌تواند باعث از دست رفتن فایلی شود که آن را کات و در جایی دیگر پیست کرده‌اید.
بخوانید  رفع خطای You must initialize the disk

ریکاوری اطلاعات کات شده

ریکاوری پس از کات کردن ناموفق: برای بازیابی اطلاعات از دست رفته هنگام کات کردن چه کنیم؟

در این حالت تنها یک گزینه وجود دارد که امکان ریکاوری را می‌دهد: اگر سیستم عامل سکتورهای مربوط به فایل مبدا را تنها earmarked کرده باشد و overwrite روی آن انجام نداده باشد؛ تنها و تنها در این حالت می‌توان فایل را از مبدا ریکاوری کرد. به طور کلی امکان ریکاوری از مقصد وجود ندارد چون فایل به طور کامل به مقصد نرسیده و هر چه هم وجود داشته باشد؛ سکتورهای ناقص و فایل Damage است. بنابراین در حالت از دست رفتن اطلاعات هنگام کات و پیست تنها می‌توان به ریکاوری از مبدا متکی بود. خیلی مهم است که ویندو سکتورهای مبدا را تنها earmarked کرده باشد و overwrite نکرده باشد. به طور کلی اگر مبدا فایل شما درایو C نباشد امکان ریکاوری آن بسیار زیاد است. اما اگر فایل‌تان در درایو C قرار داشته باشد امکان overwrite توسط ویندوز بسیار زیاد است. پس یک نکته‌ی مهم و اساسی دیگر این است که هرگز فایل‌های مهم را در دسکتاپ و درایو C‌ ذخیره نکنید. نکته‌ی مهم این‌ست که در این موارد باید سریع دست به کار شد تا سیستم عامل سکتورهای فایل مبدا را overwrite نکند. بهترین کار این است که بلافاصله سیستم را خاموش کرده تا سیستم عامل امکان هیچ عملیات اضافه‌ای نداشته باشد. سپس هارد را از آن جدا کنید و با یک سیستم دیگر سکتورهای پارتیشن فایل مبدا آن را برای ریکاوری اسکن سکتور به سکتور کنید.

برای ریکاوری می‌توانید از مقاله برترین نرم افزار ریکاوری هارد ما استفاده کنید.

بخوانید  تفاوت بازیابی Root با RAW در چیست؟

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

1 دیدگاه برای “ریکاوری پس از کات کردن ناموفق: چرا نباید به جای کپی کات کنیم؟

  1. hesam alinezhad گفته:

    سلام
    لطفا من را راهنمایی کنید 🙏🏻
    من رم دوربین فیلبرداری رو میخواستم روی کامپیوترم کپی کنم
    به رم ریدی متصل کردم و کلیه اطلاعات رو از روی رم کات کردم و روی کامپیوتر پیست کردم
    متاسفانه در حال انتقال اطلاعات سیستم ریستارت شد و الان رم دوربین پیام فرمت میده
    آیا امکان ریکاوری اطلاعات وجود دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *