5/5 - (4 امتیاز)

یکی از بیشترین مراجعات به کلینیک هارد ایران برای انجام عملیات بازیابی اطلاعات مربوط به دستگاه‌های ضبط کننده دیجیتال یا همان DVR‌ دوربین های مداربسته CCTV می‌باشد. سوالات بسیاری از سوی مشتریان هارد ایران در خصوص چگونگی بازیابی اطلاعات دوربین مدار بسته مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز به برخی از آنها در مقاله‌های خود پرداخته بودیم اما تصمیم گرفتیم یک راهنمای جامع و کامل تهیه کنیم تا تمام سوالات متداول در خصوص بازیابی اطلاعات DVR دوربین مدار بسته را پاسخ دهیم.

به طور کلی برای بازیابی اطلاعات DVR دوربین مدار بسته شش مرحله اساسی داریم:

  • دسترسی گرفتن به هارد دیسک DVR و خواندن اطلاعات به طور صحیح از روی آن
  • شناسایی نوع فرمت فایل سیستم DVR (می‌توان با دانستن مدل دقیق DVR و جستجو در اینترنت این مورد را پیدا کرد ولی وقتی فقط به هارد دسترسی داریم و مدل DVR را نمی‌دانیم باید بتوانیم از روی همان هارد دیسک فایل سیستم مورد استفاده‌ی دستگاه DVR را شناسایی کنیم)
  • شکستن رمز عبور DVR برای دستگاه‌هایی که پسورد دارند
  • اسکن کردن و شناسایی ویدیوها و خواندن metadata ویدیوها برای دسته‌بندی و مرتب کردن آنها بر اساس تعداد دوربین‌ها و تاریخ و ساعت
  • نمایش ویدیوها (دقت کنید هر مدل DVR یک پخش‌کننده مخصوص دارد و نمی‌توان کلیپ‌های DVR را با نرم افزارهای معمولی مشاهده کرد)
  • خروجی یا Export گرفتن از ویدیوهایی که مد نظر است به فرمتی قابل پخش در تمام دستگاه‌ها و رایانه‌ها
بخوانید  تعویض هد و پلاتر هارد دیسک برای مشتریان هارد ایران+ویدیو

چرا برای پخش ویدیوهای DVR نیاز به پخش کننده مخصوص همان DVR داریم؟

هر شرکت تولید کننده‌ی دستگاه‌های DVR سعی کرده از یک کدک مخصوص استفاده کند تا امکان دسترسی عمومی به ویدیوهای ضبط شده توسط دستگاه‌اش مهیا نباشد. این یک امکان امنیتی است. در جعبه‌ی هر دستگاه DVR هنگام خرید یک CD یا DVD شامل نرم‌افزار مخصوص پخش ویدیوهای ضبط شده توسط آن دستگاه موجود است. اگر آن لوح فشرده را گم کنید باید تمام اینترنت را برای پیدا کردن پخش کننده ویدیوی سازگار با مدل DVR خودتان بگردید. هر تولید کننده از Proprietary DVR Player استفاده می‌کند که شامل کدک‌های مخصوص به آن مدل است. ما در کلینیک هارد ایران سری کامل کدک‌ها و پخش‌کننده‌های انواع و اقسام دستگاه‌های DVR را داریم و بنابراین در کلینیک هارد ایران از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت و حتا اگر پخش کننده دستگاه‌تان را گم کرده‌اید؛ می‌توانید از ما برای Export‌ گرفتن ویدیوهای‌تان کمک بگیرید.

آیا می‌توان ویدیوهای پاک شده از روی هارد DVR را ریکاوری کرد؟

دو نوع پاک کردن وجود دارد: یک نوع پاک کردن این است که اپراتور پای دستگاه DVR می‌نشیند و بخشی از ویدیوها را به هر دلیلی پاک می‌کند. در این هنگام فضای خالی شده روی هارد دیسک اصطلاحا marked as empty می‌شود و نرم‌افزار DVR می‌فهمد می‌تواند از این به بعد روی این قسمت هم محتوا ذخیره کند. نوع دوم اما این است که با پر شدن هارد دیسک خود فایل سیستم DVR شروع به پاک کردن قدیمی‌ترین ویدیوها به لحاظ تاریخ ضبط می‌کند تا فضای کافی برای ذخیره‌ی ویدیوهای جدید فراهم شود. همان‌طور که متوجه شدید در نوع اول فضا خالی می‌شود ولی تا زمانی که چیزی در آن قسمت بازنویسی نشده؛ شانس ریکاوری اطلاعات آن سکتورها 100% بوده. اما با بازنویسی اطلاعات (overwrite) روی فضای خالی ذکر شده، شانس ریکاوری ویدیوها نیز کمتر می‌شود.

بخوانید  بررسی علل و نشانه‌های از دست رفتن اطلاعات

آیا می‌توان با نرم‌افزارهای دانلودی موجود در اینترنت هارد DVR را ریکاوری کرد؟

بسیاری با کلینیک هارد ایران تماس می‌گیرند و سوال می‌پرسند که ما با چه نرم‌افزاری محتوای DVR را ریکاوری می‌کنیم. جدا از این‌که ما از ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خاصی استفاده می‌کنیم که اصلا به صورت دانلودی در دسترس نیستند؛ اما گاهی برای دوربین‌های تکی شاید بتوانید به کمک نرم‌افزارهای دانلودی کار خود را راه بیندارید.حقیقت این است که کارایی این نرم‌افزارها چندان بالا نیست و بهتر است قطعه‌ی خود را برای ریکاوری به کلینیک هارد ایران مرکز تخصصی ریکاوری دوربین مدار بسته بیاورید تا با تجهیزات پیشرفته این کار انجام بشود.

چرا نمی‌توان با نرم‌افزارهای معمولی دانلودی هارد DVR را کامل ریکاوری کرد؟

چون که دستگاه‌های DVR ویدیوهای ضبط شده را به صورت فایل‌های آسان-دسترس ذخیره سازی نمی‌کنند؛ بنابراین امکان ندارد بتوانید با نرم‌افزارهای عادی ریکاوری عکس و ویدیو؛ کدک‌ها و متادیتاهای DVR را خوانده و بازیابی کنید. برای همین نیاز به تخصص، تجربه و سخت‌افزار و نرم افزارهای مخصوص هست. گاهی نیز نیاز به دانش کدنویسی وجود دارد. از آنجا که ویدیوهای DVR اصطلاحا به قطعات ریز تقسیم شده (sliced into smaller pieces) و هر تکه نیز با فایل سیستمی خاصی ذخیره می‌شوند؛ نیاز به دانش یا فن بازسازی این ویدیوها یا همان reconstruction techniques وجود دارد تا بتوان یک ویدیوی معمولی از محتوای هارد DVR استخراج کرد.

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *