5/5 - (6 امتیاز)

با توجه به قطعی‌های گسترده‌ی این روزهای برق در کشورمان قطعا برای شما این معضل پیش آمده که چطور می‌توان در زمان قطعی برق هاردهای اکسترنال دسکتاپ را که مجهز به آداپتورند روشن و استفاده کرد. در صورتی که از تبدیل‌های هاردهای 3.5 اینچی نیز استفاده می‌کنید؛ قطعا در استفاده از آداپتور برق آنها در زمان قطعی برق به مشکل خورده‌اید و حالا برای‌تان سوال پیش آمده که آیا می‌توان بدون برق و آداپتور؛ یک هارد اکسترنال دسکتاپ را روشن و استفاده کرد؟ پاسخ بله است. برای این کار دو راه‌حل وجود دارد یکی استفاده از تبدیل آداپتور 12 ولت به پورت یو اس بی و اتصال آن به پورت Power USB لپ‌تاپ و دیگری استفاده از پاور بانک با خروجی استاندارد به همراه کابل تبدیل USB به DC است.

آداپتور برق هارد اکسترنال چه ویژگی هایی دارد؟

تصویر یک آداپتور هارد اکسترنال را در زیر مشاهده می کنید. همان طور که ویژگی‌های محصول در تصویر مشخص است یک آداپتور برق هارد اکسترنال یا تبدیل هارد 3.5 اینچی بایستی خروجی 12 ولت و 2 آمپر داشته باشد. گرچه خروجی 12 ولت و 1.5 آمپر نیز قابل قبول است ولی ممکن است که به هاردهای پرمصرف لطمه بزند.

عکس روشن کردن هارد اکسترنال دسکتاپ هنگام قطعی برق
تصویر یک آداپتور استاندارد هارد اکسترنال 12 ولت 2 آمپر

پس واضح است که اگر به هر دلیل برق در دسترس نباشد و بخواهیم آداپتور را با منبع تغذیه‌ی دیگری جایگزین کنیم؛ بایستی خروجی 12 ولت و 2 آمپر بگیریم. باز هم می‌گوییم که خروجی‌های 12 ولت 1.5 آمپر نیز برای هاردهای کم مصرف قابل قبول است اما از آنجا که بیشتر شما نمی‌توانید مشخصات دقیق هارد خود را درآورده و مصرف حقیقی آن را بفهمید؛ پیشنهاد می‌کنیم ریسک نکرده و از خروجی 2 آمپر استفاده کنید. حالا به معرفی هر دو راه‌حل جایگزین می‌پردازیم.

بخوانید  دیتابیس مشخصات هد و پلاتر و چگالی سطحی تمام هارد دیسک‌های سیگیت

تبدیل آداپتور 12 ولت به یو اس بی (USB به DC) قابل استفاده برای هاردهای اکسترنال

در بازار و بسیاری از سایت‌های فروش آنلاین به راحتی می‌توانید کابل تبدیل‌های USB به DC12 را پیدا کنید که یک سر آنها کابل USB بوده و به کامپیوتر؛ لپ‌تاپ و هر دستگاه دیگری که پورت USB با خروجی برق داشته باشد (این پورت‌ها با نام Power USB مشخص شده‌اند) متصل می‌شود و سر دیگر آن نیز نرگی آداپتوری است. دقت کنید که در لپ‌تاپ‌ها همیشه حداقل یک پورت Power USB وجود دارد و تمام پورت‌ها خروجی برق ندارند. البته لپ‌تاپ‌هایی با مشخصات گوناگون تولید شده و به طور قطع نمی‌توان اظهار نظر کرد اما یک چیز قطعی این است که تمام لپ‌تاپ‌های موجود در بازار حداقل یک پورت Power USB دارند و بنابراین به راحتی می‌توانید از این پورت برای شارژ موبایل و… و همچنین برای روشن کردن هارد اکسترنال دسکتاپ به وسیله‌ی کابل تبدیل DC استفاده کنید. دقت کنید کابل تبدیل USB به DC12 در قسمت سری نرگی آداپتوری در مدل‌های 2.5 میلی‌متری و 3.5 میلی‌متری موجود است و باید دقت کنید که سری آداپتوری شما با سری کابل تبدیلی که خریداری می‌کنید یکسان باشد.

کابل تبدیل USB به DC چه ویژگی‌هایی دارد؟

این تبدیل در واقع از نوع تبدیل‌های افزاینده ولتاژ تبدیل 5 ولت به 12 ولت DC است. اکثر پورت‌های USB تا نسل دوم خروجی برق 5 ولت دارند و برای گرفتن ولتاژ 12 ولت نیاز به تبدیل افزاینده‌ی ولتاژ است. تبدیل‌های USB به DC موجود در بازار می‌توانند خروجی 5 ولت پورت USB شما را به 12 ولت تبدیل کنند.

عکس روشن کردن هارد اکسترنال دسکتاپ هنگام قطعی برق
تصویر کابل تبدیل USB به DC یا همان تبدیل آداپتور 12 ولت به یو اس بی

استفاده از پاور بانک برای روشن کردن هارد اکسترنال

در صورتی که تبدیل 12 ولت به یو اس بی داشته باشید می‌توانید به کمک این تبدیل و یک عدد پاوربانک باکیفیت که خروجی بی‌وقفه‌ی بالای 2 آمپر ارایه کند؛ هارد اکسترنال و تبدیل‌های هاردهای 3.5 اینچی را به کمک پاوربانک روشن کنید. کافی‌ست که کابل تبدیل USB به DC را به پاور بانک وصل کرده و هارد را به کمک آن روشن کنید. دقت کنید که پاوربانک‌های بی‌نام و نشان معمولا اعداد تبلیغی خروجی را ارایه نمی‌کنند و ریسک نکنید که هاردتان را با یک پاوربانک بی‌کیفیت روشن کنید. در این صورت ممکن است در اثر نوسان ولتاژ هارد شما بسوزد و اطلاعات با ارزش‌تان در معرض خظر قرار گیرد. دقت کنید که هیچ ارزانی بی علت نیست و پاوربانک و کابل تبدیل را از برندهای معتبر و فروشنده‌های مطمئن تهیه کنید. چرا که کالاهای فیک و تقلبی در این زمینه به وفور در بازار موجود است و تشخیص تقلبی بودن آنها کار هر کسی نیست.

بخوانید  هارد مشابه برای جراحی هارد و تعویض هد هارد

 

برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *