5/5 - (55 امتیاز)

در این مطلب می‌خواهیم سناریوهای مختلف بازیابی اطلاعات هارد را بررسی کرده و به شما نشان دهیم که می‌توانید نگران ریکاوری اطلاعات خود نبوده و به مرکز معتبر بازیابی اطلاعات کلینیک هارد ایران مراجعه کرده و اطلاعات مهم و شخصی خود را ریکاوری کنید.

 

بازیابی اطلاعات چیست؟

بازیابی اطلاعات هارد به معنی استخراج اطلاعاتی است که در حالت عادی برای کاربر یک ابزار ذخیره‌سازی اطلاعات غیرقابل دسترسی شده و نیاز به انجام فرآیندی هست تا اطلاعات دسترس‌پذیر گردد. بازیابی اطلاعات را می‌توان در یک کلام نجات دادن و تعمیر و بازسازی اطلاعات از دست رفته تعریف کرد


بازیابی اطلاعات هارد

مراحل بازیابی اطلاعات هارد

برای بازیابی اطلاعات هارد بایستی ابتدا مشکلات سخت‌افزاری هارد دیسک را برطرف کرد. وقتی هارد دیسک از نظر سخت‌افزاری مشکل داشته باشد؛ هر نوع عملیات روی آن می‌تواند منجر به آسیب‌های برگشت‌ناپذیر شود. مشکلات منطقی و نرم‌افزاری در قدم دوم هستند. اگر یک هارد از نظر سخت‌افزاری در سلامت کامل باشد می‌توان به طور مستقیم سراغ رفع مشکلات منطقی و نرم‌افزاری رفت که منجر به از دست رفتن اطلاعات شده‌اند. بستگی به شرایط از دست رفتن اطلاعات شما؛ عملیات ریکاوری می‌تواند شامل مراحل گوناگونی باشد. در صورتی که اطلاعات شما خراب نشده باشد و یا اصطلاحا فایل‌های شما Damage نشده باشند و یا همان آسیب ندیده باشند؛ ریکاوری اطلاعات شما زمان کمتری خواهد برد.

چرا نباید وقتی تخصصی نداریم؛ شخصا اقدام به بازیابی اطلاعات توسط نرم‌افزارهای قابل دانلود ریکاوری اطلاعات کنیم؟

دقت داشته باشید که هر مرتبه عملیات برای بازیابی اطلاعات، بخشی از شانس رسیدن به بازیابی کامل و موفق را کاهش می‌دهد. همیشه اولین عملیات ریکاوری، موثرترین و پراحتمال‌ترین اقدام برای رسیدن به بازیابی موفق و کامل اطلاعات شما است. بنابراین ضروری است که همیشه این اولین گام را یک کارشناس زبده و با تجربه بردارد. بسیاری از نرم‌افزارهای موجود در سایت‌های دانلود به دلیل Overwrite کردن داده‌ها موجب آسیب غیر قابل جبران شده و امکان بازیابی اطلاعات شما را به صفر می‌رسانند. ضمن این‌که در شرایط دچار بودن هارد دیسک به آسیب منطقی و سخت‌افزاری؛ این‌گونه نرم‌افزارها چون از هارد دیسک حداکثر کارایی ممکن را درخواست می‌کنند؛ امکان آسیب به هارد بسیار بالا است. دقت کنید که این نرم‌افزارها حداکثر توان هارد دیسک را به کار گرفته و اگر هارد مشکل هد داشته باشد؛ می‌تواند منجر به کرش فیزیکی پلاترهای شما شده و امکان ریکاوری را به صفر برساند.


بازیابی اطلاعات هارد سوخته

برای بازیابی اطلاعات هارد سوخته ابتدا باید دلیل سوختن هارد را فهمید. سپس اقدام به تعمیر و جراحی هارد کرد تا بتوان به طور موقت هم شده هارد را روشن کرده و شروع به بررسی سکتورهای هارد دیسک نمود. برای بازیابی اطلاعات هارد سوخته پس از آن‌که امکان روشن کردن هارد و بررسی سکتورها مهیا شد؛ بلافاصله اقدام به گرفتن ایمیج سکتور به سکتور از هارد می‌شود. ایمیج بر روی یک هارد یا رسانه‌ی دیگر گرفته می‌شود. ایمیج سکتور به سکتور به این معنی‌ست که تمام اطلاعات روی هارد اصلی شما سکتور به سکتور کپی شده و روی یک هارد دیسک دیگر رونوشت می‌شود. دلیل این کار این است که با توجه به خرابی و ضعف هارد اصلی؛ ما سعی می‌کنیم در همان خواندن اول؛ یک کپی کامل از اطلاعات هارد را روی یک رسانه‌ی دیگر تهیه کنیم و کار بازیابی را روی کپی مذکور انجام دهیم تا ریسک خراب شدن هارد اصلی وسط عملیات بازیابی را نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: علت سوختن هارد و علائم سوختن هارد

بیشتر بخوانید: آیا هارد دیسک خیس شده و آب‌خورده قابل بازیابی است؟


بازیابی اطلاعات هارد بدسکتور

برای بازیابی اطلاعات هارد بدسکتور ابتدا یک ایمیج سکتور به سکتور از هارد دیسک مشکل‌دار تهیه می‌شود. ایمیج گرفتن از هارد بدسکتور یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن‌ست؛ باید سکتورهای خراب را طوری رد و یا بازسازی کرد که ایمیج نهایی قابل خواندن بوده تا فایل‌ها اجرایی داشته باشد. به طور معمول ایمیج گرفتن از هارد بدسکتور یکی از طولانی‌ترین عملیات‌های بازیابی اطلاعات است. دقت کنید در هارد بدسکتور گاهی شما مي‌توانید در رایانه خودتان فایل‌ها را ببینید (به علت کش شدن روی سیستم شما) اما امکان خواندن آن فایل‌ها روی هیچ سیستم دیگری و حتا امکان کپی کردن فایل‌ها وجود ندارد. در واقع هر بار با چنین مشکلی روبرو شدید به راحتی می‌توانید متوجه شوید که هارد شما بدسکتور شدید است. در این مواقع بهترین روش این است که آن سیستمی که فایل‌های کش شده روی آن موجود است در اختیار کارشناس ریکاوری قرار گرفته تا بتواند به کمک کش‌های موجود فایل‌های آسیب دیده و Damage را بازسازی و تعمیر کند.

بیشتر بخوانید: بدسکتور چیست؟ تمام چیزهایی که لازم‌ست درباره‌ی بدسکتور بدانید


بازیابی اطلاعات هنگام عدم شناسایی هارد

برای بازیابی اطلاعات هنگام عدم شناسایی هارد در گام اول بایستی مشکل سخت‌افزاری یا منطقی هارد دیسک را پیدا کرد و در گام نخست آن مشکل را برطرف نمود. عدم شناسایی هارد می‌تواند به خاطر مشکلات منطقی نظیر خرابی‌های مستربوت ریکورد هارد دیسک و یا پارتیشن تیبل آن باشد. همچنین دلایل سخت‌افزاری همچون خرابی‌های بورد PCB هارد دیسک و یا آسیب‌های هد هارد می‌تواند از دیگر دلایل عدم شناسایی یک هارد دیسک باشد. در برخی مواقع هارد قابل تعمیر بوده و می‌توان با تعویض یا تعمیر بورد هارد دیسک آن مشکل را موقتا برطرف کرد. گاهی نیز همانند آسیب‌های وارده به هد هارد دیسک نیاز به جراحی و باز کردن پلمپ هارد دیسک بوده. در این موارد بسته به شرایط هارد دیسک و میزان آسیب؛ نرخ موفقیت متفاوت می‌تواند باشد.

نگاه کنید: ویدیوی تعویض هد کامل هارد دیسک


بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال

برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال ابتدا باید دلیل از دست رفتن اطلاعات روی هارد را بررسی کرد. علل شایع از دست رفتن اطلاعات هارد اکسترنال به شرح زیر است:

  • افتادن و ضربه خوردن هارد دیسک
  • نوسان برق و آسیب دیدن هارد دیسک
  • اتصال هارد اکسترنال به تلویزیون و ابزارهای صوتی تصویری مشابه و از دست رفتن اطلاعات بر اثر فرمت اتفاقی یا سایر دلایل
  • اتصال هارد اکسترنال به گوشی یا تبلت و از دست رفتن اطلاعات به علت فرمت ناآگاهانه و یا سایر دلایل
  • ویروسی شدن هارد اکسترنال و از دست رفتن اطلاعات روی آن
  • پاک کردن اشتباهی اطلاعات هارد اکسترنال

بیشتر بخوانید: روشن کردن هارد اکسترنال دسکتاپ هنگام قطعی برق


بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ

برای بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ نیز باید علت از دست رفتن اطلاعات را بررسی کنیم. علل شایع از دست رفتن اطلاعات هارد اکسترنال به شرح زیر است:

  • پاک کردن اتفاقی اطلاعات
  • فرمت کردن اشتباهی پارتیشن
  • حذف اشتباهی یک پارتیشن
  • unlocated شدن پارتیشن
  • حذف پارتیشن یا فرمت اشتباه هنگام نصب یا
  • بدسکتور منطقی و بدسکتور فیزیکی
  • نوسان ولتاژ و شوک الکتریکی
  • افتادن و ضربه و آسیب دیدن فیزیکی هارد
  • ویروسی شدن هارد و از دست رفتن اطلاعات

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تعویض هارد لپ تاپ


بازیابی اطلاعات هارد DVR دوربین مداربسته

برای بازیابی اطلاعات هارد DVR دوربین مداربسته ابتدای امر باید هارد دیسک سالم باشد. در صورت سلامت سخت‌افزاری و منطقی هارد دیسک؛ در صورتی که هارد فرمت نشده باشد و تخریب نرم‌افزاری روی آن صورت نگرفته باشد و تنها به دنبال لایه‌های قبلی ضبط شده بر روی آن باشید؛ با توجه به تعداد دوربین‌ها؛ کیفیت ضبط و ظرفیت هارد می‌توان امکان بازیابی آن را تخمین زد. به طور کلی ما تمام هاردهای DVR را برای یافتن تمام لایه‌های موجود بر روی آن بررسی کرده و تمام کلیپ‌های موجود روی آن را استخراج می‌کنیم. امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ما این امکان را می‌دهد که تمام کلیپ‌ها را بر اساس تاریخ و ساعت و شماره دوربین مرتب کرده تا جستجو راحت‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: چگونگی بازیابی اطلاعات DVR دوربین مدار بسته


بازیابی اطلاعات هارد RAID

برای بازیابی اطلاعات هارد RAID ابتدا بایستی آرایه RAID را پیدا کرد. اگر هاردها دستکاری و جابجا شده باشند؛ در وهله‌ی اول باید بررسی کرده و نوع RAID را پیدا کنیم و سپس ترتیب شماره‌بندی هاردها را پیدا کرده. سپس به ترتیب هاردها را تست کرده و سلامت آنها را بررسی می‌کنیم. در صورتی‌که تمام هاردها در تست سلامت سخت افزاری و عدم وجود مشکل منطقی موفق بیرون بیایند؛ حالا می‌توان عملیات بازیابی اطلاعات رید را آغاز کرده و اطلاعات روی آرایه را بازیابی و استخراج کنیم.

بخوانید  ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد سامسونگ

بازیابی اطلاعات هارد پلات شده برای رمزارز

امروزه اهمیت رمزارزها بر کسی پوشیده نیست و هاردهای پلات شده برای رمزارزها نیز با توجه به هزینه‌های قابل توجهی که برای آنها شده؛ اهمیت بسیار بالایی دارند. با توجه به فشار مضاعف به هاردها برای پلات کردن؛ امکان آسیب دیدن و از بین رفتن هارد وجود دارد. برای بازیابی اطلاعات هارد پلات شده برای رمزارزها ابتدا مشکلات سخت افزاری و منطقی آن را برطرف می‌کنیم و سپس به سراغ ریکاوری آن می‌رویم. گاهی امکان نجات سخت‌افزاری خود هارد نیست و راه‌حل ایمیج سکتور به سکتور است.


هزینه ریکاوری هارد

بی‌تردید می‌خواهید بدانید که هزینه ریکاوری هارد چگونه محاسبه می‌شود. اما باید این را به شما بگوییم که بدون بررسی هارد امکان اعلام هزینه آن وجود ندارد. در واقع هزینه ریکاوری تابعی از نفر/ساعتی است که کارشناسان زبده باید روی قطعه شما بگذارند تا بتواننند اطلاعات مد نظر شما را استخراج نمایند. اگر اطلاعات آسیب دیده باشد و نیاز به تعمیر یا Repair فایل‌ها وجود داشته باشد قطعا هزینه‌ی بیشتری دارد تا زمانی که بدون نیاز به تعمیر فایل‌ها همه سالم استخراج می‌شوند. البته دقت داشته باشید که شما تنها پس از برداشت اطلاعات مورد تاییدتان و چک فایل کردن؛ پول پرداخت می‌کنید. البته در مواردی که مشکلات سخت افزاری وجود دارد و نیاز به خرید قطعات نظیر هد هارد و هارد معادل و بورد PCB وجود دارد؛ شما بایستی این هزینه را پرداخت کنید؛ چون که قطعات از بازار تهیه می‌شوند و سودی برای مجموعه هارد ایران ندارد.

کلیک کنید: تعرفه‌های خدمات بازیابی اطلاعات و ریکاوری


هارد ایران معتبرترین کانون بازیابی اطلاعات و مرکز ریکاوری

به اذعان مشتریان و سابقه قوی هارد ایران در بازگردانی اطلاعات بی‌شمار سازمان دولتی و حاکمیتی و شرکت‌های تجاری و آتلیه‌های مطرح کشور؛ هارد ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین و باسابقه‌ترین مراکز بازیابی خاورمیانه و به عنوان پایه‌گذار صنعت بازیابی اطلاعات در ایران قابل اعتماد بسیاری از مشتریان ایران و خارج از کشور بوده و می‌تواند به عنوان شریک قابل اطمینان شما ایفای نقش کرده و اطلاعات مهم و حیاتی سازمان‌تان را بازیابی کند.


بخوانید  بازیابی اطلاعات هارد ویروسی شده

چرا کلینیک هارد ایران را برای بازیابی اطلاعات مهم خود انتخاب کنید؟

  • فلسفه کاری و شعار ما: No Recovery = No Charge
  • در صورتی که داده‌های مورد نظر شما بازیابی نشوند؛ هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید
  • اگر کاری قابل بازیابی باشد؛ شک نداشته باشید در کلینیک هارد ایران قابل انجام است.
  • کلینیک هارد ایران با بیش از سه دهه تجربه پیشگام بازیابی اطلاعات در ایران و خاورمیانه است.
  • کلینیک هارد ایران برای موارد ضروی و اورژانسی از نظر زمانی خدمات ویژه‌ای ارائه می‌کند.
  • کلینیک هارد ایران برای احترام به حریم خصوصی شما و ضمانت آن امکانات و شرایط ویژه‌ای مهیا کرده است.
  • داشتن تیم تحقیق و توسعه به کلینیک هارد ایران این امکان را داده تا هر نوع کاری که از نظر فنی قابل بازیابی‌ست را به نتیجه برساند.
  • شما همیشه می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان کلینیک هارد ایران استفاده کنید و کار بررسی و ارزیابی درایو همیشه رایگان است.
  • بسیاری از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی و بزرگترین بانک‌ها، بیمه‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های کشور با کلینیک هارد ایران کار کرده‌اند.
  • تیم کارشناسان کلینیک هارد ایران از حاذق‌ترین و باتجربه‌ترین کارشناسان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بازیابی در ایران و خاورمیانه هستند.
  • کلینیک هارد ایران با داشتن اتاق تمیز کلاس 5 و کامل‌ترین بانک هارد دیسک‌های معادل بهترین مرکز جراحی و تعمیر هارد خاورمیانه است.

روزانه به طور متوسط بین پنج تا ده هارد دیسک توسط مشتریانی به کلینیک هارد ایران وارد می‌شود که پیش‌تر هارد دیسک‌شان را نزد مراکز دیگری، از جمله مراکز غیرمجاز و بدون مجوز بازیابی اطلاعات برده بودند. در بیشتر موارد کلینیک هارد ایران می‌تواند آنها را به اطلاعات‌شان برساند اما مواردی زیادی اتفاق می‌افتد که به دلیل Overwrite داده‌ها توسط این مراکز غیرمتخصص و یا تعمیر و جراحی توسط افراد غیرکارشناس و یا به‌وسیله‌ی ابزارهای غیر استاندارد در محیطی غیر از اتاق تمیز (کلین روم) موجب آسیب غیر قابل جبران می‌شوند و امکان بازیابی اطلاعات را به صفر می‌رسانند. هر بار تلاش برای بازیابی اطلاعات، قسمتی از شانس شما برای رسیدن به بازیابی کامل و موفق را کاهش می‌دهد و همیشه اولین اقدام موثرترین و پراحتمال‌ترین گام برای رسیدن به بازیابی موفق و کامل اطلاعات است. بنابراین توصیه می‌کنیم در انتخاب مرکز بازیابی اطلاعات‌تان نهایت وسواس را به خرج داده و دقت داشته باشید.


برخی از مشتریان کلینیک هارد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *